A Művelődési Központ szervezésében  kerülnek megrendezésre 2010. január 20. és március 10. közt a Szülőföld Akadémia című ismeretterjesztő sorozat előadásai. Az előadások a Művelődési Központ (Szent István király út 2-4) kamaratermében kerülnek megrendezésre 17 órai kezdettel.

Azok a résztvevők, akik minden előadáson jelen vannak, oklevelet kapnak, amely igazolja a Szülőföld Akadémia elvégzését. Az oklevelek az utolsó előadáson kerülnek átadásra ünnepélyes külsőségek között.

Előadások:

Január 20-án, szerdán:

"Kalocsa, az érseki város"
Előadó: Dr. Lakatos Andor levéltáros, a Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár vezetője.

Január 27-én, szerdán:

"Kalocsa, az iskolaváros"
Előadó: Hajdú István, tanár, osztályvezető.

Február 10-én, szerdán:

"Egyházi kincseink"
Előadó: Lakatos Adél, az Érseki Kincstár vezetője, és Fischerné Grócz Zita, a Főszékesegyházi Könyvtár vezetője.

Február 17-én, szerdán:

"Zsidók Kalocsán és környékén"
Előadó: Dr. Magóné Tóth Gyöngyi tanár, a Művelődési Központ igazgatója.

Február 24-én, szerdán:

"A Sárköz gasztronómiája"
Előadó: Németh József, a MNGSZ Déli régió elnöke

Március 3-án, szerdán:

"Kalocsa, a katonaváros"
Előadó: Bóna Pál

Március 10-én, szerdán

"Városunk a rendszerváltás után"

Előadó: Török Gusztáv Andor, Kalocsa város polgármestere.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://kalocsablog.blog.hu/api/trackback/id/tr841656628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

escéhá 2010.01.13. 14:45:55

Nem lehetne összevonni a „Kalocsa, az iskolavárost” a „Városunk a rendszerváltás után”-nal? Tudom, hogy előtte is „iskolaváros” „voltunk”, de úgy meghallgatnám „kedvenc” előadómtól.

(Felhívnám az olvasó figyelmét a gazdag és helyes idézőjel-használatra.)

escéhá 2010.01.13. 14:50:56

Amúgy üdvözlöm az előadássorozatot. Lehet, hogy el is látogatok némelyikre.

Bárth János miért nincs meghíva? Kalocsa sehol se lenne a szállások nélkül.

escéhá 2010.01.13. 15:28:57

Nagyon fontosnak tartanám, ha minél többen megismernék múltunkat, de még ennél is fontosabb lenne, ha le tudnák vonni belőle a megfelelő következtetéseket. Mert akkor a jelenben és a jövőben nem lépnénk ugyanabba a hérakléjtoszi pocsolyába a sárközi cipőnkkel. Oké, hogy "szentistván-korú" város, de ez így nem igaz. Egyrészt van nettó és bruttó, másrészt nagyon sokáig nem volt város, de ez utóbbi már sir-szálhasogatás.

Az érsekség legalább akkora teher a XIX. század vége óta, mint amennyire nem volt előny előtte. Az érsekség (mint amúgy az egyház általában) ellenérdekelt volt az infrastrukturális beruházásokban, s próbálta saját berkein belül szellemileg pótolni a hiányt. Ma pont fordítva van, infrastrukturálisan pótolják
Már csak egy ezer év és épp egálban leszünk, itt a Duna bal partján (sic! illetve sapienti sat, vagy ahogy a művelt ember mongya: a google a barátod.) De Kalocsáról ott se találsz semmit. :-)

És még egy előadást hiányolok.
A KAGE tönkretétele és ennek hatása a környék rendszerváltás utáni gazdasági életére. Előadó: Lakatos Lajos & Co.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.01.13. 16:24:10

@escéhá: az érsekséggel megfogalmazott kritikáddal egyetértek. ("legalább akkora teher a XIX. század vége óta, mint amennyire nem volt előny előtte.")

Az előadássorozattal kapcsolatban: biztos vagyok benne, ha az első széria sikeres lesz, akkor jövőre is megrendezésre kerülhet, és szerintem a Műv. Közp. vezetője nem zárkózik el a jószándékú, építő jellegű kritika-kérés elől.

escéhá 2010.01.13. 16:44:22

Félre ne értsetek, nem győzöm eleget hangsúlyozni, hogy jó, hogy egy ilyen rendezvénysorozat létrejön, pláne ha igény szülte és nem fordítva. De volt már ennél hasznosabb és sajnos hamvábbba hulllt (ennél jobban nem tudom fokozni) kezdeményezés es, sajnos.

Én még a Katona István Társaság által összegyűjtött anyagokkal kezdtem, s azóta is folytatom önállóan az "adatgyűjtést", itt-ott, néha még Asbóthékkal biliárdozva is. (Mondjuk ez már rég vót.) Tehát nem a levegőbe beszélek.

Menjek sorra? Mi jut eszembe a témákról?
Az előítéleteim. Ezeket kellene leküzdeniük az előadóknak. :-)

"Kalocsa, az érseki város" - Erre kíváncsi lennék, de lásd fenn.

"Kalocsa, az iskolaváros" - Erre is kíváncsi lennék, de újat aligha hallok, sőt az utóbbi húsz évtől idegbajt tudok kapni. Írtam is erről egy Majakovszkij-verset. Az önámítás iskolapéldája. (sic!)

"Egyházi kincseink". Most a miénk, vagy az egyházé? Jut eszembe, ma a rádióban azt reklámozták, hogy egy rendezvény keretében lehozzák Kalocsára a Szent Korona másolatát. Hát nem itt van az egyik? Mikor vitték el? (Mert én úgy tudom, hogy egy itt van, egy a Mátyás templomban, egy meg a Parlamentben. Az igazi elsüllyedt, amikor úsztatták. :-)

"Zsidók Kalocsán és környékén".
Megvan a könyv, az ó-zsidótemetőért meg szintén írtam egy verset, amikor levegyszerezték(!).

"A Sárköz gasztronómiája".
Itt meg az előadó zavar. Paprika zsírral, zsír paprikával. Szalonnapörkölt. Minden szakácsnak maga felé hajlik a fakanala. Németh meg a perselyében hordja a marsallbotot.

"Kalocsa, a katonaváros".
Félig-meddig erről is írtam egy, sőt két és fél könyvet. Nem is fogadták el, de legalább kifizették. Sőt az egyik alakulatnak én terveztem a címerét, amelyhez szintén utánajárás kellett. Tehát itt is meglepődnék, ha újat mondana az ex-őrnagyom.

"Városunk a rendszerváltás után"
Ezt meg éljük. Látjuk. Tesszük.

A hét előadásból négyet tudnék meghallgatni, a másik három előadó eleve tönkreteszi az egész sorozat hitelét (számomra!)

Kicsi ez a város. Én vitákat szeretnék, nem előadásokat, konklúziókat és nem kinyilatkoztatást.

De ne legyen igazam!!!

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.01.13. 17:18:03

@escéhá: hm, egy vitaest is megfontolandó lehetne. Épp itt lenne az ideje, hogy kibeszéljük amolyan kelet-közép ejrópai gacaca kereteiben a (közel)múlt vélt-vagy valós sérelmeit.

Érseki város: egy ideig -ahogy mondtad is- előny volt, manapság olyan az egyház, mint egy élő skanzen. De érdekes téma lehet.

Iskolaváros: kíváncsi vagyok, szerintem ez érdekes téma lehet, meghallgatnám.

Egyházi kincseink: az elásott kincs is kincs, nem? :D

Zsidók Kalocsán: 2009-ben nagy nyilvánosságot kapott a téma, nem tudom, hogy mi újat fogunk megtudni, ha végighallgatjuk az előadást. Kiderül.

A Sárköz gasztronómiája: nem vagyok benne biztos, hogy az ezer éves zsírpörköltről kéne csevegni. Mondjuk jobban érdekelne, hogy ma, 2010-ben milyen mai, például a sárközben megtermő alapanyagokból készülő ételeket lehet létrehozni.

Kalocsa a katonaváros: a repülők-helikopterek okán érdekelne a volt szovjet bázis sztorija (egyébként meglepően kevés online anyag van róla, fotó meg szinte egy sem), de pacifista vagyok, és John-nal értek egyet: 'adj egy esélyt a békének'.

Városunk a rendszerváltás után: persze, igaz, hogy itt élünk, többségünk régóta, de én kíváncsi vagyok, hogy mondjuk a polgármester hogy látja a város fejlődését, mik voltak a nagy sikerek, és mikben lehetett volna jobb eredményeket elérni.

Szerintem én is bevállalok 3-4 előadást. A fentiekből látszik, melyeket...
süti beállítások módosítása